+ Plus

GP Wegrace Sachsenring, Duitsland

Ooit was de Duitse mark een stabiele munt, waarvan je wist wat je er aan had. Op de Sachsenring stond een nieuwe ‘Deutsch Marc’ op met Spaans bloed. Marc Marquez is inmiddels net zo’n zekerheidje als het Duitse betaalmiddel van destijds – en niet aan inflatie onderhevig. Voor de negende opeenvolgende maal bleef de 21-jarige wereldkampioen ongeslagen in weer een ‘flag-to-flag’-race. Dani Pedrosa en Jorge Lorenzo zorgden voor een volledig Spaans podium.

Wie had gedacht dat zijn highsider op vrijdagochtend voor een minder eerzuchtige Marc Marquez zou zorgen, kwam bedrogen uit. De Repsol/Honda-coureur tikte per ongeluk de derde versnelling aan terwijl het gas open stond. Een maar moeizaam overeind komende Marquez duidde er op dat hij zich flink had bezeerd. Maar aan het eind van de eerste dag was het ‘business as usual’, met Marquez als snelste man na twee trainingen. Ook een nieuw polerecord op zaterdag toonde aan dat er met het zelfvertrouwen en de snelheid van Marquez andermaal niets mis was. Het onbestendige weer was eigenlijk het enige waar de wereldkampioen zich enigszins zorgen over maakte. “Een ‘flag-to-flag’-race is hier nog lastiger dan in Assen”, vertelde Marquez na de kwalificatie, waar hij met teamgenoot Dani Pedrosa en thuisrijder Stefan Bradl voor een volledige Honda ‘front row’ zorgde. De lay-out van de Sachsenring kent immers tien linker en slechts drie rechter bochten, waarbij de huiveringwekkende ‘Wasserfalle’ na een lange serie linker bochten komt. Op donderdag probeerden Bradl, Andrea Iannone en Bradley Smith een aangepaste, scherpere variatie, maar onverdeeld positief waren de coureurs niet. Maar ook in de trainingen eiste de vijfde versnellingsbocht een aantal slachtoffers, waaronder Cal Crutchlow en Pol Espargaro. Marquez’ vrees kwam uit: zo’n half uur voor de start van de MotoGP-race begon het te regenen, de directe aanleiding tot een spelletje bandenpoker op hoog niveau. De regen was echter van korte duur, waarna Bradl de gok aandurfde om op slicks weg te gaan. Na de opwarmronde stormden veertien coureurs de pits binnen om tóch over te stappen op hun tweede machine met slicks. Marquez speelde het spel weer slim. “Ik zag dat Bradl op slicks stond, maar ik lette op wat Dani en Valentino (Rossi) deden, want zij zijn mijn grootste concurrenten. Toen zij de pits in gingen, ging ik mee”, grijnsde Marquez. Om vervolgens aan het eind van de smalle pitlane met de neus vooraan te staan. Terwijl Stefan Bradl vér voor de overige acht rijders op de grid kopstart nam, begon Marquez als eerste aan de achtervolging. Jorge Lorenzo vergiste zich in de ‘bite’ van de koude carbon schijven en stuurde te vroeg het circuit op om een botsing met een andere rijder te voorkomen. Lorenzo realiseerde zijn fout, stak schuldbewust zijn hand op en liet concurrenten passeren. Andrea Dovizioso vergat om zijn pitlimiter uit te schakelen en werd bijna geramd door Pol Espargaro. Hoe spectaculair de ongebruikelijke start ook oogde, het was een klein wonder dat er geen ongelukken gebeurden. “Ik weet niet waarom ik niet tegen Valentino of tegen de pitmuur ben geknald”, vertelde bijvoorbeeld Cal Crutchlow. “Hij stuurde krap voor me langs. Maar het was spannend en ik geloof niet dat het echt gevaarlijk was.”

Na één ronde had leider Bradl een voorsprong van 7,7 seconde op tiende man Marquez, die net voor Pedrosa reed. Wat Lorenzo en Rossi niet konden, konden Marquez en Pedrosa wel. Hoewel het circuit nog niet overal droog was, rolden de Honda-mannen het voltallige veld op en in de zesde ronde moest ook kopman Bradl aan de kant. De hoop op een podium vervloog voor de Duitser, die wel op slicks was vertrokkken, maar door problemen met de vering met een ‘regenafstelling’ een niet te winnen gevecht aan ging. Bradl finishte uiteindelijk volledig gedesillusioneerd als zestiende zelfs buiten de punten. Ondanks een pushende Pedrosa had ook Marquez deze situatie volledig onder controle en met een snelste ronde die minder dan 0,2 seconde boven het ronderecord hield hij vooral in de slotfase het tempo onwaarschijnlijk hoog. Zoals verwacht zorgden ook de hectische taferelen voor een grote grijns op het gewicht van de jonge Spanjaard. “Het leek wel de start van een motocrosswedstrijd! Iedereen stond bijna tegen elkaar aan, ellebogen breed… Het was leuk, maar ook wel een beetje gevaarlijk. En interessant. Vooral in de eerste bocht, omdat de carbon schijven nog bijna niks deden”, aldus Marquez. Halverwege het seizoen lijkt de ongeslagen Marquez niet te stuiten op weg naar zijn tweede MotoGP-titel op rij. “het voelt een beetje apart om alle wedstrijden te winnen en nu lijkt het alsof de mensen vinden dat ik dan ook alle races moet winnen. Als dat niet lukt is het een ramp. Maar dat is niet zo. Als ik niet kan winnen, moet ik kijken of ik tweede of derde kan worden. Op dit moment voel ik me goed en elke keer als ik win, groeit mijn zelfvertrouwen en voel ik me vrijer op de motor.” Met zijn vijfde Sachsenring-zege op rij benadert Marquez teamgenoot Pedrosa, die met zes overwinningen op het 3,6 kilometer lange circuit de meest succesvolle coureur is. Dit keer kwam Pedrosa echter anderhalve seconde te kort. “Ik kon niet voor de winst gaan, maar ik was er dicht bij”, constateerde Pedrosa, die in Duitsland zeven punten uitliep op Rossi, met wie hij de tweede plaats in het tussenklassement had gedeeld. Na de Duitse Grand Prix vertrokken Pedrosa en Marquez naar Brno voor een test. Jorge Lorenzo kwam tien tellen na winnaar Marquez als een tevreden derde man binnen. Lorenzo passeerde na negen ronden zijn teammaat Rossi en reed steeds verder weg van de Italiaan. Een ronde later haalde hij ook de dan als derde koersende Bradl in. Tijdens de warm-up benaderde Lorenzo Marquez’ snelste tijd tot op 0,01, maar de weersomstandigheden voorkwamen een rechtstreeks gevecht. “De laatste races heb ik eigenlijk goed gereden, maar het was jammer wat er in Assen gebeurde”, keek Lorenzo nog eens terug naar de race waarin hij met angst op zijn Yamaha zat. In Duitsland won de Yamaha-coureur nog nooit. In de kielzog was Rossi besloot ook hij na de warm-up ronde binnen te komen. “Het was hier moeilijk om het vertrouwen te krijgen, maar later in de race had ik hetzelfde ritme als Dani en Marc.” Lorenzo vond zijn derde podium van het jaar net zo belangrijk als zijn eerste in Argentinië. “Het is beter om met zo’n resultaat aan de vakantie te beginnen dan met een domper. Marc en Dani waren al meteen snel en ik niet. Ik moest vertrouwen krijgen in de banden en toen ik dat had, waren zij al te ver weg. Als het droog was geweest, had ik een betere kans gehad. Het belangrijkste is dat ik me lichamelijk sterk voel en dat de motor beter wordt. Maar het blijft lastig, want de Honda is overal goed.” Lorenzo verborg zijn bewondering voor Marquez niet. “Vorig jaar zei ik al dat Marc een fenomeen is. Hij is een fantastische coureur, net als Valentino, Dani en mijzelf. Als zo’n rijder alles op een goede manier samen ziet komen, is hij al zijn rivalen de baas.”

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-