+ Plus

Deltion College Suzuki SV650

De opdracht was simpel: optimaliseer een doodnormale straatmotor met minimale middelen, zonder daarbij afbreuk te doen aan het straatkarakter. Voor deze uitdaging stonden de leerlingen van de opleiding motorfietstechnicus van het Deltion College in Zwolle eind 2013. Hoe perfectioneer je een superdegelijke Suzuki SV650 met marginale aanpassingen?

Midden in Zwolle ligt het moderne gebouwencomplex van het Deltion College, een regionaal opleidingencentrum voor middelbaar beroepsonderwijs en volwasseneneducatie, waar ook de opleiding tot motorfietstechnicus is gevestigd. Leerlingen leren hier in twee tot vier jaar de fijne kneepjes van het beroep van motormonteur, dit alles onder de bezielende leiding van Dennis Post; motortechnicus, docent motorfietstechniek, BPV-begeleider (Beroeps Praktijk Vorming) en bovenal enthousiast motorrijder. Een paar jaar geleden kocht Dennis voor privégebruik een Suzuki SV650 uit 1999, een motorfiets vooral bedoeld om op vakantie lekker mee rond te toeren. Enige eis: het moest een kleine motor zijn die makkelijk mee te nemen was. Na zijn vakantie besloot de vakdocent echter de kleine tweecilinder in te zetten voor een bijzonder project, waarin zijn leerlingen een hoofdrol zouden vertolken.
“Dit is ‘m dan”, zegt Dennis wanneer we de kleine werkplaats in Zwolle binnenstappen. De kleur heeft de Suzuki in elk geval mee: racing red. Verder is er aan de motor niet veel bijzonders te zien; gewoon één van de duizenden machines die eind jaren ’90 bij Suzuki uit de fabriek zijn komen rollen. “Ondanks dat er behoorlijk aan gesleuteld is, is er motorisch helemaal niets aan veranderd”, benadrukt Dennis. “’De leerlingen hebben zich bezig gehouden met zaken als banden, vering, uitlaat en carburatie. Een belangrijk deel van de opdracht was dan ook dat de motor gewoon straatlegaal moest blijven. En dat was voor sommigen nog best moeilijk. Leerlingen werden soms zo enthousiast dat ze het liefst het motorblok ook flink onder handen hadden willen nemen. Maar dan zouden we voorbij zijn gegaan aan het doel”, benadrukt de docent, “namelijk met minimale middelen een simpele straatmotor zoveel mogelijk optimaliseren.”

Om een objectief beeld te kunnen krijgen van de prestaties van de motor vóór en ná deze ‘makeover’, was het belangrijk om steeds op dezelfde plek te testen. Daarnaast was het essentieel een rijder aan te stellen, die in staat was constante rondetijden neer te zetten. Pepijn Bijsterbosch, coureur en oud-leerling, werd bereid gevonden die rol op zich te nemen, met het circuit van Assen als passende testomgeving. In volledig originele straattrim realiseert Pepijn aan het begin van de eerste testdag een rondetijd van 2 minuut 14.  Aan het eind van de dag, na wat aanpassingen aan zowel bandenspanning als vering, zijn de eerste verbeterpunten al gevonden. Bijsterbosch eindigt de test met een respectabele 2 minuut 8 seconden. Hiermee is de nulmeting vastgesteld.
In de loop van het schooljaar wordt de motor door de leerlingen vervolgens onderhanden genomen. Om de wegligging te optimaliseren wordt gekozen voor straatlegale Conti Endurance banden. Daarnaast wordt de motor voorzien van progressieve veren van Hyperpro. Ook het remgedrag wordt aangepakt, zo worden onder meer Melvin steelflex remleidingen en SBS remblokken gemonteerd. Eveneens een punt van aandacht was de carburatie, een Dynojet kit heeft de prestatie van de carburateurs aanzienlijk verbeterd. De standaard uitlaat is vervangen door een Sebring exemplaar en in het luchtfilterhuis wordt nog een K&N luchtfilter geplaatst. Tot slot krijgen de leerlingen opdracht om een zo optimaal mogelijke tandwielcombinatie voor de eindaandrijving te vinden. “Normaal gesproken zijn onze leerlingen niet zo van de wiskunde”, geeft Dennis met een glimlach toe, “maar inmiddels waren ze zo enthousiast over het project, dat ik ze zonder mopperen aan het rekenen heb gekregen. Twee avonden lang zijn ze super fanatiek bezig geweest met het bepalen van de meest ideale overbrengingsverhouding voor de Suzuki. En daar gaat het uiteindelijk bij dit project om: leren en ontdekken. Hoe kun je je opgedane kennis in de praktijk het best toepassen.”
Na alle aanpassingen is er nog een 2D datalogger toegevoegd aan de uitrusting van de motor. “Hier wordt de motor natuurlijk niet sneller of beter van”, licht Dennis toe, “maar het geeft je wel de kans een heleboel data te verzamelen die inzicht geven in het gedrag en karakter van de motor. In de toekomst willen we ons hier verder in gaan verdiepen.” In totaal werd er een kleine duizend euro in de motor geïnvesteerd, waarbij er met name vanuit het bedrijfsleven erg enthousiast op het project werd gereageerd. “Vooral Hyperpro, Continental Nederland en Hocoparts waren belangrijke sponsoren voor het project, en daarnaast hebben we ook veel hulp gehad van Motorcentrum Deventer”, licht Dennis toe. “Belangrijk, als school zijnde Zonder al deze bedrijven zou het allemaal niet eens mogelijk geweest zijn.’

De grote vraag is natuurlijk of en zo ja, hoeveel invloed al die modificaties uiteindelijk hebben gehad op de prestaties van de machine. Een half jaartje na de nultest, in mei 2014, gaat de Suzuki weer richting Assen, wederom met Pepijn Bijsterbosch aan de clip-ons. “Gelukkig waren weer en windomstandigheden zo goed als identiek. Naast een vaste rijder is dat minstens zo belangrijk voor een zo objectief mogelijk beeld van de prestaties vóór en ná de aanpassingen”, vertelt Dennis Post. “Het verschil verbaasde iedereen uiteindelijk trouwens behoorlijk. Pepijn reed maar liefst twaalf seconden van de oorspronkelijke tijd af, een meer dan aanzienlijke verbetering. Tijdens de test haalde de SV een topsnelheid van ruim 200 kilometer per uur. Niet slecht hè, voor een simpel 650 cc straatfietsje!” Achteraf gezien een ronduit geslaagd project dus, vindt ook Dennis Post zelf. “Het is een heel unieke en effectieve mix gebleken van zowel theorie als praktijk. Belangrijkste is misschien nog wel dat de opgedane kennis heel universeel inzetbaar is en door onze leerlingen in de toekomst ook in de praktijk gebruikt kan worden om klanten nog beter te adviseren bij het verbeteren van hun motorfiets.” Het project krijgt dan ook zeker een vervolg, geeft Dennis aan. “Naast het educatieve belang voor de leerlingen is de samenwerking met bedrijven ook op een leuke manier verlopen. Bovendien geeft een project als deze ons de mogelijkheid om op de hoogte te blijven van de nieuwe ontwikkelingen.”
Momenteel zijn Dennis’ leerlingen alweer druk bezig met het volgende project. “We zijn bezig met de bouw van een crosser voor de automaatklasse, waarbij we een scooterblok in een 80 cc frame willen bouwen. En dat is slechts één van de projecten die we op rol hebben staan. Een ander is een vervolg op deze SV-operatie, hoe we dat precies gaan vormgeven is nog niet duidelijk, maar dat het gaat gebeuren, staat vast!”

DE DRIJVENDE KRACHTEN
Het project is voornamelijk uitgevoerd door leerlingen in opleiding tot motorfietstechnicus niveau 3 (eerste monteur). De opleiding is een BBL-opleiding, afkorting voor Beroepsbegeleidende Leerweg, waarbij vier dagen praktijkopleiding bij een extern bedrijf wordt afgewisseld met één dag theorie op het Deltion College in Zwolle. De leerlingen worden geacht zelf een plek te vinden bij een leerbedrijf, waar ze de praktische kant van het beroep leren. In veel gevallen blijft de leerling na het behalen van het diploma werken bij dit bedrijf. De studie heeft dus een zeer hoge sociaal maatschappelijke relevantie.

Lees meer over

Ducati Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-