+ Plus

Column Jurgen van den Goorbergh

Voor we het hebben over held van de dag, Marc Marquez, eerst nog even aandacht voor Michael van der Mark, die bekendmaakte de komende twee jaar te rijden in het Ten Kate WK Superbike team. Geen heel grote verrassing en een zeer goede keuze voor alle partijen.  Nu zal de vraag zijn wat Honda qua materiaal kan bieden om het plaatje competitief te krijgen. De komende twee jaar  zal Michael zich volledig op het rijden kunnen concentreren, zich verder ontwikkelen en zich als vaste waarde profileren binnen het team. De twee heats op één dag en het rijden met meer motorvermogen zal mentaal ook meer van hem gaan vragen.

Dat je als rijder zelfvertrouwen nodig hebt, spreekt voor zich. Echter, je kunt er ook teveel van hebben, zoals Marquez en Dani Pedrosa lieten zien in Aragon. Door niet naar binnen te gaan voor een motorwissel  (regen) riskeerden ze beiden te veel, met als gevolg dat ze onderuit gingen. Wel raar dat juist de ervaren Pedrosa zijn teamgenoot bleef volgen, terwijl hij toch moest weten dat je met deze slicks in de regen zo onderuit gaat. Bij Marquez was het ongetwijfeld een stukje overmoed in de trant van ‘de laatste paar ronden houd ik het wel vol’. Hiermee krijgt niet zo zeer zijn zelfvertrouwen een deuk, maar meer zijn ego. Ik zie de laatste twee valpartijen van Marquez (Misano en Aragon) meer als een leerproces, wat hem op den duur alleen maar sterker zal maken en waarvan hij zal leren. Ook Valentino Rossi ging hard onderuit. Hij maakte een inschattingsfout in de buurt van Pedrosa, die iets vroeger remde waardoor Rossi de curbstones werd opgestuurd. En die waren nog nat…. Na een goede eerste save moest hij de Yamaha alsnog onvrijwillig en op een harde manier verlaten. Ook Andrea Iannone overkwam hetzelfde aan het begin van de race op de natte curbstones. Toch gaan zowel Iannone als Andrea Dovizioso steeds beter draaien op de Ducati. En wie wordt er derde in Aragon? Cal Crutchlow! Een mooie opsteker voor de taaie Brit, die dit wel als het hoogtepunt van zijn seizoen zal zien. Marquez blufte veel door Jorge Lorenzo soms opzettelijk voorbij te laten gaan, om hem er daarna weer vrolijk uit te remmen. Een soort machtspelletje om te laten zien hoe sterk hij wel niet is. Naarmate de baan natter werd, waren de Honda’s zeker in het voordeel, maar Lorenzo trok uiteindelijk een lange neus door met de 25 punten aan de haal te gaan!

 

Voor Marquez stond de race op het Japanse Motegi volledig in het teken van het veiligstellen van de wereldtitel. De rekensommen waren ook duidelijk, en het was voor hem zaak om voor Rossi te finishen en minimaal tweede te worden. Even zag het er naar uit dat het niet ging lukken. Lorenzo was duidelijk  de snelste op Motegi, deels geholpen door de positiewisselingen tussen Rossi en Marquez. Waar Rossi de eerste helft van de race de overhand had, wist Marquez zijn machine op een gegeven moment in een gaatje te prikken, direct gecountered door Rossi. De volgend ronde, zelfde plek liet Rossi weer een gaatje, waar  Marquez direct van profiteerde en de deur vervolgens op slot hield. Met gecontroleerde rondetijden – net iets sneller dan Rossi maar geen risico nemend om Lorenzo bij te halen – pakte Marquez de tweede plaats en finishte voor Rossi te finishen. Bekeken en  gecontroleerd.

Duidelijk te zien was de verschillende remmethodes die Rossi en Marquez hanteren. Waar Rossi zeer laat en agressief de rem pakt en vasthoudt tot diep in de bocht, remt Marquez ook laat, maar naarmate de bocht dichterbij komt, laat hij de rem wat meer los om zo in het begin van de bocht (in de ronding) meer snelheid te creëren. Dit levert af en toe wat gevaarlijkere situaties op, omdat hij zijn tegenstanders lijkt te torpederen (we hebben het al wel eens écht zien gebeuren – de tegenstander staat immers ‘stiller’ dan Marquez in de ‘curve’).  De overgang van ‘rem’ naar ‘oppakken van het gas’ beheerst Marquez als geen ander – dat was goed te zien deze race, in vergelijking met Rossi.

Motegi was een race met wederom de drie grote namen Lorenzo, Marquez en Rossi, maar noemenswaardig was ook de pole van Dovizioso. Die wist hij weliswaar niet te verzilveren, maar de ingeslagen weg lijkt de juiste. Hopelijk weten ze dat bij Ducati deze winter verder uit te breiden. Een dikke opsteker voor Yamaha met twee overwinningen op rij, dat is zeker een boost voor het team en Lorenzo! Maar Marc  Marquez, 21 jaren jong, heeft inmiddels twee MotoGP-titels op zak  en lijkt nu al een legende!!

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-