+ Plus

Bandentest 6 sets sportbanden

De evolutie van sportbanden heeft ze naar een zeer hoog niveau getild. Het is vooral indrukwekkend hoe breed het inzetgebied is geworden: handelbaar in het gewone verkeer, strak op het circuit en een veilige grip in de regen. Drie nieuwe bandentypes willen de lat nu nog hoger leggen. Kan dat zonder concessies te doen?

Voor bandenhandelaren zijn sportbanden – die afhankelijk van de fabrikant van flitsende aanduidingen als Supersport of Hypersport worden voorzien – bijzonder interessant. Niet zozeer vanwege hun kwaliteiten, maar omdat in dit segment de afzet elk jaar weer groot is. De verkoop van supersportmotoren mag volgens de statistieken dan wel in een dalende lijn zitten, de verkoop van de bijbehorende banden lijkt daar vooralsnog weinig van te merken. Dat ligt niet alleen aan het feit dat er nog heel veel sportmotoren rondrijden, maar ook aan het gegeven dat sportieve motorrijders gewoon meer banden verslijten. “De typische rijder van een sportmotor staat minstens eenmaal per jaar bij de dealer voor een bandenwissel, en velen zelfs twee keer”, weet een verkoopleider van één van de grote merken uit jarenlange ervaring. “Toerrijders komen duidelijk minder vaak voor een set nieuwe banden.”
Het is dan ook begrijpelijk dat de grote zes bandenmerken steeds weer flink investeren in de ontwikkeling van nieuwe sportbanden. Behalve de pure verkoopaantallen speelt daarbij ook een stuk prestige mee, de sportbanden zijn toch een beetje het visitekaartje van een bandenfabrikant. Gemiddeld komt er elke vier à vijf jaar een echt nieuw model. Als in de tussentijd de verkoopcijfers erg teruglopen, dan zien we halverwege zo’n cyclus soms al een verbeterde ‘Evo’- of ‘Pro’-versie. Voor 2016 hebben drie fabrikanten hun sportbanden grondig vernieuwd: Bridgestone, Continental en Pirelli. In dit tweede deel van onze bandentesten van 2016 zullen deze drie nieuwkomers het opnemen tegen de gevestigde concurrentie van Dunlop, Metzeler en Michelin. Laten we eens een nadere blik werpen op deze strijd van ‘oud tegen nieuw’.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-