+ Plus

Occasion Suzuki GSX1300R Hayabusa

Laat je alsjeblieft niet wijsmaken dat de moeder aller speedbikes inmiddels is verworden tot een veredelde snelle toerfiets. Is ze niet! Er zijn veel betere redenen om je slag te slaan op de occasionmarkt!

Dank je Suzuki! Oprecht, dank je! Voor vijftien mooie jaren waarin jullie het gezeur van allerlei politiek bevlogen geesten en eco-terroristen naast jullie neer hebben gelegd. Mensen voor wie het meest opwindende in hun bestaan het maken van een kruiswoordraadsel of het in elkaar flansen van een legpuzzel is, die niet begrijpen dat het ‘mens zijn’ soms ook op het oog heel onverstandige zaken vereist. Zaken als een potentiële topsnelheid van 300 km/uur, die je weliswaar in de praktijk hoogst zelden of nooit zult halen, maar natuurlijk koren op de molen van de anti-motor-lobby. Gelukkig zijn de sensatiefilmpjes die in miljoenvoud op internet circuleerden inmiddels nieuws van gisteren. Ook de politieke discussie behoort gelukkig tot het verleden, wat onder meer ook te danken is aan de vrijwillige snelheidsbegrenzing op 295 km/uur die Suzuki vanaf modeljaar 2001 invoerde. Maar ook andere aanpassingen maken de inmiddels vijftien jaar in het programma verkerende ‘slechtvalk’ tot een behoorlijk standvastige machine.
Vandaag de dag zijn er verschillende 1000’s die qua vermogen (bijna) kunnen tippen aan de spierballen van deze bijna iconische Soes en ook de verkoopaantallen zijn de laatste jaren op z’n zachtst gezegd bescheiden te noemen. Maakt dat de Hayabusa achterhaald? Nee, integendeel zelfs. Nog altijd weet de 1300 zich wereldwijd verzekerd van een grote fanschare en geniet bijna een cultstatus. Alhoewel bijna, zeg maar helemaal, zeker in de Verenigde Staten! Iets dat zakelijk moeilijk te verklaren is. Misschien is het juist wel die starheid waarmee de Busa allerlei elektronische nieuwigheden weigert te omarmen, die hem zo begerenswaardig maken. Een pure, ook nog heel goed sturende, motorfiets voor de echte, eveneens pure motorrijder. Okay, in 2013 kwam dan toch ABS aan boord, maar een comfortabele zit met adequate windbescherming, tractiecontrole, boordcomputer, duozit, plaats voor wat bagage of andere praktische snuisterijtjes? Hou op, schei uit, ga daarvoor maar naar een ander. De Hayabusa is en blijft simpelweg één van de meest fascinerende motoren aller tijden, ook omdat hij als eerste over de 300 km/uur draafde. Afgezien van een Royal Enfield, is het puur praktisch gezien misschien wel het meest onverstandige dat je ooit kunt kopen. En een betere reden heb je toch niet nodig om op de occasionmarkt je slag te slaan?

AANKOOPTIPS
De probleemgebieden van de eerste modeljaren (sterk happende koppeling, voelbare speling in aandrijflijn en balhoofdlager, kromgetrokken remschijven, versleten schakelklauwen) zijn vandaag de dag in de meeste gevallen geen issue meer. De motormoordende snelheidsfractie die de eerste lichting Hayabusa’s vakkundig tot op het gaatje uitkneep, heeft inmiddels al lang en breed andere speeltjes omarmt. Wat minder boud gezegd, de GSX1300R Hayabusa is in wat rustiger vaarwater terecht gekomen, wat een positieve invloed heeft op de toestand van tweedehands exemplaren. De techniek is behoorlijk robuust en betrouwbaar, bovendien rijdt men tegenwoordig Hayabusa uit liefde voor het model, de machine wordt daarom doorgaans ook goed onderhouden. Wellicht opvallend: veel van de hedendaags gemonteerde accessoires verhogen het toerkarakter van de machine, een vario-kuipruitje is gewild, net als een hoger stuur. Van een wat exclusievere orde zijn een Öhlins achterschokbreker, evenals voorvorkveren van hetzelfde merk. Insiders zweren bij gesinterde remblokken.

MARKTSITUATIE
De nieuwverkopen zijn de laatste jaren redelijk bescheiden en dat heeft natuurlijk zo zijn invloed op de inruil bij motorzaken. Het gros van het aanbod bevindt zich echter in de privésfeer met heel betaalbare prijzen, wat betreft de oudere machines dan. Eerste lichting exemplaren worden al aangeboden vanaf een kleine € 3.500,-, meer reëel echter is een prijs rond de € 4.500,-. De goedkope exemplaren betreffen vaak flink verbouwde, dus smaakgevoelige machines, waarbij een turbo-kit niet zeldzaam is. Voor mooiere exemplaren uit de modeljaren rond 2005 betaal je aanzienlijk meer, reken op bedragen vanaf een kleine zes mille.
Meest populair is het sterk vernieuwde model met bijna 200 pk dat in 2008 op de markt kwam. Destijds met een nieuwprijs van € 15.358,-, gaan goed onderhouden exemplaren nu voor minimaal € 10.000,- over de toonbank. Vaak nog van de eerste eigenaar (liefhebber!) en met een heel schappelijk kilometrage rond de 20.000 kilometer. De pijngrens van een tweedehands Hayabusa ligt ronde de dertienduizend euro, wie voor zijn nog jonge machine meer wil hebben, moet daarom veel geduld hebben. In z’n algemeenheid geldt dat het aanbod van de Suzuki GSX1300R Hayabusa behoorlijk ruim is!

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-