+ Plus

Column Jurgen van den Goorbergh

De MotoGP-seizoensstart in Qatar was een knaller! Alsof het 1 januari was en al het vuurwerk in één keer werd afgeschoten. Laten we hopen dat er nog genoeg vuurwerk in de Spaanse kelders ligt om ons een knallend jaar te bezorgen!

De geblesseerde Marc Marquez leek op voorhand met een achterstand aan het seizoen te beginnen. Hij was immers nog hestellende van zijn beenbreuk, maar wie ging er in de aanval? Jawel, uitgerekend Marc Marquez! Zelfs Valentino Rossi wist de ontketende wereldkampioen niet af te stoppen. Maar petje af voor de Italiaan, die zichzelf weer van zijn allerbeste kant liet zien. Dat konden we in mindere mate zeggen van Jorge Lorenzo, die eigenlijk tijdens de training al te vaak zijn hoofd liet hangen. En juist in de beginfase van de race vroeg hij te veel van zichzelf en van de voorband. Met een te forse hellingshoek pakte hij de voorrem er te agressief bij, blokkeerde de voorkant van de Yamaha en schoof onderuit. Iets meer geduld was hier wel op zijn plaats geweest….
Marquez, daarentegen, rijdt veel meer om de problemen heen en kan ook met een minder afgestelde machine glijden waar en hoe hij maar wenst, zowel voor als achter. Een lust voor het oog! De immer mooi sturende Dani Pedrosa zorgde voor een solide laatste podiumplek en daarmee verliet het Repsol Honda team Qatar met een 2 – 1 voorsprong op Yamaha.
In de Moto2 was Esteve Rabat de ‘Man of the Match’. Hij heeft dit jaar duidelijk zijn zinnen gezet op de WK-titel, maar in deze klasse zijn er meer kandidaten die daarvoor in aanmerking komen. Het zal race na race worden beslist.
In de Moto3 was ik uiteraard benieuwd naar de verrichtingen van Scott Deroue en Bryan Schouten, maar het zal waarschijnlijk nog even duren voor we beiden meer naar voren zien komen. Het zal er daarbij om draaien om binnen 40 seconden van de winnaar over de streep te komen, wat in dat geval bijna automatisch punten op gaat leveren.

Op naar race twee: Austin, Texas. Eén van de mooiste motorcircuits ter wereld, met één belangrijke kanttekening: er is niet bijzonder veel grip. Ook een baan waar vorig jaar Marquez al liet zien voor niets anders dan de titel te gaan. Ongekend hoe hij toen domineerde op deze nieuwe piste. En wat zagen we dit jaar? Een kopie van 2013! Niemand die ook maar in de buurt kon komen van Marquez. Het was bijna en saaie wedstrijd! Behalve als je de beelden goed bekijkt en ziet hoe de Spoanjaard zijn machine in iedere bocht met de nodige lef durft te laten glijden, zowel aan de voor- als achterkant. Zelfs in de beste tijd van Rossi heb ik dit zelden zo gezien!
Zijn op papier sterkste tegenstander, Jorge Lorenzo, heeft momenteel zeer veel moeite om tot constant snelle rondes te komen. Zo ook weer op deze baan, waar vooral zijn ’valse start’ nog wel een staartje zal krijgen bij Yamaha. Of de focus was weg bij Lorenzo, of hij wilde een statement maken, alleen was dit een kampioen onwaardig! Daarentegen leek Rossi weer op weg naar een mooie podiumplaats, maar door een probleem aan de voorkant/voorband moest hij zijn tempo drastisch laten zakken. Met weer een één-twee voor Repsol Honda zal Yamaha flink aan het werk moeten om het lek boven te krijgen, maar ik verwacht wel dat dat gaat gebeuren. Alleen loopt de puntenachterstand zo al wel enorm op.
De grootste verrassing in deze race vond ik absoluut Andrea Dovizioso. Met een zeer goed opgebouwde race wist hij er een derde plaats uit te halen, een teken dat Ducati stapje voor stapje op de terugweg lijkt te zijn. Andrea Iannone maakte het Ducati-feest compleet met een zevende plaats. Cal Crutchlow moet voorlopig zijn meerdere erkennen in teamgenoot Dovizioso, maar dat wil er bij de Brit niet in, met een akelige valpartij tot gevolg. In mijn ogen is Dovizioso een uitmuntend goede (test)coureur met veel gevoel voor de afstelling van de machine – goud waard voor Ducati!
In de Moto3 hadden zowel Deroue als Schouten tijdens de training moeite om het hoge tempo bij te benen, maar in de race liet Scott weer een mooie top-20-plek noteren. Bryan komt motorisch nog te kort. Maar dat hoort allemaal bij het spelletje….Never give up, boys!

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-